Heidi Kosamo

Ota Somemarkkinointi haltuun oikean osaajan avulla

Freecreative on yhteisö, jossa markkinoiden parhaat freelancerit ja mielenkiintoisimmat projektit löytävät toisensa. Hetki sitten avatun Osaajakaupan avulla sen oikean freelancerin löytäminen on vielä helpompaa. Löydät Osaajakaupasta freelancereita laajoilla taidoilla ja niinpä myös somemarkkinointi käynnistyy helposti tästä osoitteesta.

Yksi Freecreativen Osaajakaupan freelancereista on somemarkkinoinnin asiantuntija, tapahtumatuottaja ja luova yrittäjä Heidi Kosamo.

Kosamo tuntee yritysten tuskan olla esillä sekä aloittamisen vaikeuden. Sosiaalinen media sekä sen kanavat ovat luoneet paineen olla esillä jatkuvasti ja joka paikassa. Toimiva sosiaalisen median markkinointi ja sisällöntuotanto ovat yrityksille kuitenkin jotain aivan muuta.

“Avainasemassa on perusteellinen suunnittelu, jonka avulla löydetään juuri itselle sopivat tavat ja kanavat markkinoida. Oli kanava mikä tahansa, niin se harvoin toimii itsekseen tai epäsäännöllisellä päivittämisellä”

Hyvin suunnitellun kokonaisuuden avulla on mahdollista saavuttaa asetetut tavoitteet, vahvistaa brändiä ja mielikuvia sekä luoda aktiivinen yhteisö seuraajista. Aidosti tulosta tuova sisältö myös palvelee, auttaa ja innostaa seuraajia.

“Se kuinka laajasti somemarkkinoinnilla on mahdollista vaikuttaa yllättää usein, mutta mieti esimerkiksi kevään eduskuntavaaleja. Puolueet, jotka (muuten kuin perinteisen markkinoinnin keinoin) saivat viestinsä selkeimmin esille, voittivat”, muistuttaa Kosamo.

Usein sosiaalisessa mediassa toimiessa unohdetaan nimenomaan se, että siellä ollaan tarjoamassa ratkaisua seuraajien ongelmiin ja jakamassa inspiraatiota. Tämän lisäksi aikaa on hyvä varata yhteisön kasvattamiseen.

“Perinteinen markkinointi viestii yleensä yhteen suuntaan. Yritykseltä asiakkaalle. Sosiaalisen median markkinoinnissa on eri säännöt ja mahdollisuudet, kuten kommunikointi asiakkaiden kanssa. Uskolliset seuraajat tykkäävät ja kommentoivat julkaisuja sekä ovat myös paras suosittelija. Taitavasti tuotettu sisältö tiedottaa ja markkinoi siten, että sisällön kuluttaja ei välttämättä suoraan huomaa tämän vaikutusta. Paras tulos saadaan, kun sisältö muotoillaan inspiroivaan ja mielikuvia maalaavaan sävyyn.”

Somemarkkinointi vaatii taitavasti tuotettua sisältöä.

Somemarkkinointi – löydä oikeat toimintatavat

Kosamo kertoo, että hänen mukaansa syy siihen, miksi yritys ei ole sosiaalisessa mediassa tai miksi siihen ei panosteta, on se, että asia koetaan liian vieraaksi. Saatetaan ajatella, että juuri ne omat asiakkaat eivät käytä sosiaalista mediaa tai uusi markkinointikeino nähdään vain riskinä.

“Jos keskitytään pelkästään lukuihin, niin yli 80% suomalaisista on sosiaalisessa mediassa. Oli kyseessä sitten B2B tai B2C-kentän yritys, olisi tärkeää muistaa, että yrityksenkin takaa löytyy ihminen. Jopa useampi ihminen: yrittäjä, työntekijä, rahoittaja. Niin monta mahdollisuutta! Mikäli yrityksesi on päättänyt jäädä sosiaalisesta mediasta kesälomalle, miettisin tätä vielä uudelleen. Kilpailijoiden jäädessä lomalle, sinulla on aito mahdollisuus jäädä ihmisten mieleen. Tämä ei välttämättä näy heti myyntinä, mutta se kantaa hedelmää henkilöiden palatessa lomilta. Kesä on täydellinen ajankohta kokeilla jotain uutta”, Kosamo toteaa innoissaan.

“Virtuaalitapahtumat olivat jo osin käytössä, mutta niiden suosion kasvaminen vaati globaalin pandemian. Samoin somemarkkinointia on ollut olemassa jo vuosia, mutta se saa silti samaa kovaa vastarintaa, jota muistan virtuaali- tai hybriditapahtumien saaneen”, tapahtumien parissa jo yli kymmenen vuotta työskennellyt Kosamo muistelee.

Tuotteiden tai palveluiden lisäksi markkinoinnilla voidaan myydä myös mielikuvia. Tämä on avainasemassa esimerkiksi rekrytoinnissa. Huonoin syy olla tekemättä markkinointia missä tahansa kanavassa on se, että oletetaan kaikkien jo tuntevan, kuka olemme, mitä teemme tai myymme.

Sosiaalisen median markkinoinnin avulla pääset lähemmäs niitä henkilöitä, jotka tekevät ostopäätöksen. Tunteilla on suuri vaikutus ostopäätöksiin kentästä riippumatta. Sosiaalisessa mediassa on mahdollista luoda helposti lähestyttävä sekä inhimillinen kuva yrityksestä kaiken muun lisäksi.”

B2B-markkinoinnissa sekä rekrytoinnissa LinkedIn on usein se kanava, jonka puoleen käännytään eikä suotta. Helmikuussa LinkedIn-käyttäjien kokonaismäärä ylitti 900 miljoonan rajapyykin, ja sen avulla on mahdollista tavoittaa noin 1,6 miljoonaa suomalaista käyttäjää kuukausittain. B2B-markkinoijista LinkedIniä käyttää yli 90%. Tulosta on kuitenkin mahdollista tehdä muuallakin.

“Uusia markkinointitapoja tai sosiaalisen median kanavia usein vähätellään. Samalla tullaan vähätelleeksi myös oman yrityksen vetovoimaisuutta. Instagramilla on Suomessa käyttäjiä noin 2,3 miljoonaa ja TikTokilla 1,42 miljoonaa. Erityisesti TikTok mielletään usein nuorempien käyttäjien sovellukseksi, mutta yli 18-vuotiaiden käyttäjien määrä kasvaa kovaa vauhtia. Jo reilu 31,4 % suomalaisista aikuisista käyttää TikTokia. Ja kuten sanottua, nämä käyttäjät ovat niitä ihmisiä, jotka tekevät päätöksiä myös B2B-kentällä.”

Oikean alustan lisäksi myös sisältömuodolla on väliä. Omalle kohderyhmälle toimivan sisällön löytää kokeilun avulla ja uusia tapoja ei kannata säikähtää.

“Lyhytvideot ovat hyvä esimerkki sisältömuodosta, joka suorastaan pelottaa yrityksiä ja sitä vältellään mitä erikoisemmilla tekosyillä. Usko pois, ne toimivat alalla kuin alalla ja myös laajoissa aihekokonaisuuksissa.”

Somemarkkinointi osana markkinointisuunnitelmaa

Markkinointiin tulisi Kosamon mukaan suhtautua projektina, jossa on useita vaiheita. Tavoitteiden asettamista ei pidä unohtaa.

“Parhaiten sosiaalisen median markkinointi toimii silloin, kun se kulkee käsikädessä muun markkinoinnin ja myynnin kanssa. Huolellisella suunnittelulla siitä saadaan kaikki(paras) hyöty irti. Harvoin toimivin tapa aloittaa somemarkkinointia on se, että lähdetään heti tekemään kaikkea. Innostus on hyvästä, mutta suunnittelu on kaiken avain.”

“Somemarkkinointi on paljon monipuolisempi kokonaisuus kuin pelkästään sosiaalisen median julkaisut ja niiden mahdollinen mainostaminen tai yksittäiset toimet. Mikäli somemarkkinointi ei ole vielä tuttua, niin suosittelisin tutustumaan siihen myös itse. Näin kynnys ammattilaisen kanssa kommunikointiin madaltuu ja pysyt ajan tasalla siitä, mitä yrityksesi markkinoinnissa tapahtuu. Toki minut voi myös tilata kouluttamaan aiheesta ja teen se mielelläni”, Kosamo vinkkaa.

Heidi Kosamo on markkinoinnin moniosaaja.

Laaja kenttä vaatii juuri oikean osaajan

Osaajia ja freelancereita on erilaisia. Kysymällä usein myös selviää, että he voivat olla erikoistuneet johonkin tiettyyn markkinoinnin osa-alueeseen.

“On luonnollista, ettei yksi ihminen tiedä kaikkea. Toivoisin yritysten ymmärtävän sosiaalisen median markkinoinnin olevan aivan oma maailmansa, ja siellä vallitsevat osin eri lainalaisuudet kuin perinteisessä markkinoinnissa. Tämän lisäksi se sisältää useita eri osa-alueita. Yksi osaaja ei välttämättä tunne koko kenttää LinkedInistä Instagramiin tai Facebookista TikTokiin. Yritysten kannattaa olla luovia siinä, miten sosiaalisen median eri ominaisuuksia hyödynnetään. Lyhytvideot, live-lähetykset, tapahtumat ja muut uudehkot ominaisuudet tarjoavat niin paljon. Juuri oikealla oman alansa asiantuntijalla nämä hyödyt tulevat esille varsin nopeasti.”

Heidi Kosamo on digimarkkinoinnin, sosiaalisen median sisällöntuotannon ja tapahtuma-alan ammattilainen. Yrittäjänä toimiva Kosamo erikoistuu erityisesti somemarkkinoinnin sisältökokonaisuuksien suunnitteluun ja toteuttamiseen. Vankan kokemuksen ansiosta kyky hahmottaa laajojakin kokonaisuuksia on Kosamolle ominaista. Projektinhallinnan osaaminen tulee puolestaan tapahtumatuotannon parista. Erityisen innoissaan Kosamo on työskennellessään yhteiskunnallisten aiheiden, hyvinvoinnin ja mara-alan parissa. Inspiroivinta työssä on kokonaisuuksien suunnittelu, valokuvaus, kohtaamiset ja mahdollisuus vaikuttaa.

Myös Heidin löydät Freecreativen Osaajakaupasta.