Valokuva, jossa nainen istuu korituolissa vihreä jakku ja valkoinen paita päällään ja nauraa, etualalla osittain toinen henkilö, jolla on keltainen paita ja sylissään kannettava tietokone

Tunnistatko työnantajakuvasi ja työnantajabrändisi identiteetin – tunnistavatko työntekijäsi itsensä siitä?

Työnantajakuvan yksi keskeisempiä elementtejä on organisaation tarina. Minkä sävyinen on teidän organisaationne punainen lanka? Tulevatko juuri teidän omat arvonne, kulttuurinne ja toimintatapanne tutuiksi yhtenäisenä tarinana, ja värittävätkö työntekijänne kanavissaan samaa kuvaa, jonka olette strategiassanne määritelleet?

Työnantajakuva on käsitys, joka ihmisille muodostuu organisaatiosta työnantajana ja se muodostuu joka tapauksessa, halusi niin tai ei. Hyvin jäsennelty työnantajakuva vaatii pitkäjänteistä työtä, mutta se kannattaa. Ennen kaikkea se auttaa houkuttelemaan parhaat osaajat olemaan osa yrityksen tarinaa ja todellisuutta.

Mielikuvat rakentuvat arkisen toiminnan kautta. Työnantajakuvaa voi ajatella identiteettinä, johon kaikki tuotteet, palvelut, ihmiset – ja myös rekrytointi – kytkeytyvät.

Työnantajakuvan luomiseen vaikuttaa monet samat seikat, jotka ovat entuudestaan tuttuja esimerkiksi brandin ja konseptin rakentamisesta. Miten erottaudumme, mikä on kilpailuetumme ja mistä meidät tunnistetaan? Aidolla asialla,  rehellisenä ja johdonmukaisena pääsee jo pitkälle.

Tuntuuko työnantajamielikuva sitten aidolta?

Aitous on ykköstekijä organisaation tarinan rakentamisessa. Aitous on sitä, että organisaation tarina vastaa todellisuutta, ja organisaation arvot ja kulttuuri ovat linjassa sen toiminnan kanssa. Teeskentelystä jää kiinni ja päälle ei kannata liimata naapurilta tai tekoälystä lainattua.  Erottuminen  muista on uskottavaa vain kun se on rakennettu todellisille arjen toiminnoille. Kun luottamus ansaitaan konkretialla ja jokapäiväisillä teoilla, niin työntekijät, työnhakijat ja asiakkaat kyllä äänestävät niin, että tulosta syntyy ja sehän ratkaisee.

Entä jos EB-työ ei tunnukaan aidolta – vaan ristiriitaiselta?

Työyhteisössä on oltava laajaa ymmärrystä työnantajakuvan rakentamisesta koko organisaation menestyksen kannalta. Tarina kantaa, kun työyhteisön jäsenet sitoutuvat organisaation kulttuuriin, arvoihin, strategiaan ja työuriin. Työntekijöitä tarvitaan edistämään organisaation mainetta. Ovatko kaikki työyhteisön jäsenet perillä organisaation tarinasta ja sen historiasta? Onko puhelin rikkinäinen vai olemmeko samalla kartalla?

Työnantajakuvan rakentuminen vaatii organisaation valmiutta tehdä tarvittavat muutokset toiminnoissaan. Päätä ei pidä työntää pensaaseen ja esimerkiksi eNPS luvut on hyvä lukea suurennuslasia käyttäen.

Työyhteisön jäsenten palautetta organisaation toiminnasta tarvitaan säännöllisesti. Työnantajakuvan ja organisaation toiminta kehittyy, kun kipeimmätkin asiat käsitellään ja ratkaistaan avoimesti ja kannustavasti.

Osallistava työkulttuuri ja työyhteisöviestintä sitouttaa ja motivoi

Osallistuvatko työyhteisön jäsenet organisaation markkinointiin ja viestintään? Jakavatko he organisaation tarinaa sosiaalisessa mediassa ja kertovatko ystävilleen ja tuttavilleen myönteisiä työpaikkakuulumisiaan? Työyhteisön viestintä voi myös olla yhteisponnistus, josta saa innostua ja organisaation identiteettikin samalla kirkastuu.

Paljon on tehtävää, mutta mikä parasta, kaikkea ei aloiteta tyhjästä. Tarina on kyllä jo jossain olemassa; sen kiteyttäminen ja päivänvaloon nostaminen onnistuu kyllä. Identiteettiä voi vahvistaa ja muokata loputtomiin. Työkalut, osaaminen ja mahdollisuudet ovat käden ulottuvilla. Tunnistettavan työnantajakuvan kehittäminen on tätä päivää. Miten se teillä sujuu?