Salla Ruuhitunturi, kuva Mikaela Creutz

Pohjoinen Suomi menee etelän ohi – vetovoima kasvussa

Suomessa kouristellaan taantuman tuntumassa, inflaatio rallattaa ja maailman ongelmat eivät ainakaan pienene. Mitä tekee Lappi? Painaa täysillä eteenpäin, investoi, heittäytyy rohkeasti ja nopeasti uusien toimintatapojen äärelle ja onnistuu.

Freecreativen Saija Salo ja Salla Ski Resortin toimitusjohtaja Kari Koskimaa
Freecreativen Saija Salo ja Salla Ski Resortin toimitusjohtaja Kari Koskimaa. Kuva Arla Joensuu / Freecreative

Salla Ski Resortin toimitusjohtaja Kari Koskimaa odottaa innolla alueen isojen kehityshankkeiden etenemistä. Hiihtokeskukselle tärkeät uudistukset tulevat koskemaan alueen majoituskapasiteetiin lisäämistä sekä hissihanketta, jotta tekee upeasta 15 rinteen tunturista entistä saavutettavamman.

– Olemme aloittaneet systemaattisen alueen ja erityisesti hiihtokeskuksen mahdollisuuksien markkinoimisen ja tunnettuuden lisäämisen, Kari Koskimaa kertoo.

Kuluneena kautena koko Suomea ravistelevan työvoimapulankin kanssa on pärjätty, vaikka kansainvälisen henkilökunnan saamisessa kuukauden intensiiviseen joulukauteen on ollut haastavaa.

Pitkäjänteinen ja intensiivinen kehittäminen tuottaa tulosta. Pohjois-Suomessa kiinnostaa asuminen, eläminen, vastuullinen toiminta ja omannäköinen elämä. Kiinnostavuus näkyy alueen elinvoiman kehittymisena, investointien määränä ja kehityshankkeiden laajuudella.

Uusia innovatiivisia palveluja ja aineettomia elämyksiä syntyy ja moderniin muuttuvaan liiketoimintaan osataan ja uskalletaan hypätä mukaan.

Freecreativen palvelu on otettu mielenkiinnolla ja innostuneesti vastaan ja yritysten apuna on markkinoinnin ja viestinnän kovatasoisia ammattilaisia. Freecreativen avulla organisaatio saa yhteyden kaikkiin tarvittaviin huippuosaajiin ja luoviin tekijöihin. Freecreative yhdistää yritykset nopeasti ja tehokkaasti freelancereiden, tiimien ja lahjakkuuksien kanssa markkinoinnissa, suunnittelussa ja digitaalisessa kasvussa.

Salla Ski Resort Kota, kuva Mikaela Creutz
Lapissa sijoitetaan tulevaisuuteen luonnon ehdoilla, kehitetään, panostetaan asiakaskohtaamisiin ja ollaan kansainvälisiä. Kuva Mikaela Creutz / Visit Salla

Napapiirillä tapahtuu

Samaan aikaan kun Grönlannin jäätikkö sulaa järkyttävällä vauhdilla – 280 miljardin tonnin vuosivauhdilla – Lapin pitkäjänteinen työ ja investoinnit ympäristöystävällisyyden ja ekologisuuden turvaamiseksi tuottavat tulosta. Sallan alue on maantieteellisesti iso vain 3400:lle asukkaalle.

Asumistiheys on 0,6 asukasta per neliökilometri ja alue on 5800 neliökilometriä. Väljyys, rauha ja koskematon erämaa ovat myös alueen myynnillisiä valtteja. Ilma erämaisen luonnon ympäröimässä Sallassa on puhdasta.

– Sallan kansallispuiston olemassaolo ja alueen hallittu kasvattaminen luonnon monimuotoisuutta ja upeaa erämaata kunnioittaen ovat alueen toimijoiden strategisia valintoja sekä tietenkin myös meidän kaikkien sydämen asia, kertoo matkailupäällikkö Paula Aspholm Visit Sallasta.

Sallasta länteen päin pohjoisella napapiirillä sijaitsevalla Rovaniemellä on tehty strategisia päätöksiä alueen kehittämisen hyväksi. Arktisen alueen tapahtumamarkkinoinnin edistäminen on uusi askel kehityksessä ja asiaan panostetaan sekä yhteisellä tekemisellä, että asiantuntijoiden palkkauksella.

– Erityisesti lumettoman ajan hyödyntäminen tapahtumamarkkinoinnissa on tavoitteenamme, jonka haluamme onnistuvan pitkällä tähtäimellä, kertoo Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen.

Lukujen valossa Rovaniemellä on ollut kasvua edellisen vuoden marraskuuhun +57% ja +13% aiempaan kovaan marraskuuhun 2019.

Haluatko jutella kanssamme Lapin kehityksestä? Olemme kaikki tavattavissa Helsingissä Matkamessuilla perjantaina 20.1.2023.

Freecreativen Markkinoinnin suunnittelija Saija Salo, Visit Sallan markkinoinnista ja viestinnästä vastaava Mikaela Creutz sekä Matkailupäällikkö Paula Aspholm. Kuva Arla Joensuu / Freecreative
Freecreativen palvelua kehitetään muuttuvan yhteiskunnan ja tarpeiden ehdolla, siksi on tärkeää tutustua alueellisesti liiketoimintoihin ja tekijöihin. Kuvassa Freecreativen Markkinoinnin suunnittelija Saija Salo, Visit Sallan markkinoinnista ja viestinnästä vastaava Mikaela Creutz sekä Matkailupäällikkö Paula Aspholm. Kuva Arla Joensuu / Freecreative