Hiihtohissit ja lumilautailijoita auringonlaskussa lumisessa Lapissa vaaran päällä talvella

Freecreative uskoo yhteistyöhön – lue Lapin johtajien vinkit menestymiseen

Miten pärjätä kovaa vauhtia muuttuvassa markkinaympäristössä? Miten tulisi valmistautua siihen, että liiketoiminta osaa muokkautua oikein, kun kaikki ympärillä muuttuu vinhaa vauhtia? Mitkä ovat konkreettisia asioita, joilla menestys luodaan?

Freecreative kävi pohjoisessa tutkimassa tilannetta ja keskustelemassa Lapin naisjohtajien kanssa.

– Tärkeintä on, että pystyy reagoimaan nopeasti, pohtii Levin Panorama ja K5 -hotellien johtaja Titta-Liina Gustafsson.

Levi on monelle tuttu kansainvälinen loma- ja kokouskohde Länsi-Lapissa Kittilän lentokentän läheisyydessä. Olemme tottuneet lukemaan uutisia pohjoisesta,siitä, miten kaunis ja upea paikka on, ja miten se vetää väkeä ihan itsestään. Tunnettuus, brändi ja digitaaliset palvelut eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan ne vaativat paljon työtä ja rautaista asiantuntijuutta. Myös Levillä on käynnissä isoja digitaalisia hankkeita. Kyse on myös muutosjohtamisesta.

– Muutosten hallittu johtaminen, työn merkityksellisyyden kehittäminen ja nykyisten työntekijöiden sitouttaminen, luettelee Visit Levin markkinointijohtaja Maija Palosaari.

– Tietysti haluamme kehittyä samaa vauhtia kuin kaikki muutkin palvelut ympäri maailman ja digitalisaatio on tullut jäädäkseen. Meillä on kyse siitä, että haluamme ensisijaisesti helpottaa sekä työntekijöidemme päivittäistä työtä että parantaa asiakkaiden palvelukokemusta, Palosaari kertoo.

– Minusta TOP 3 tärkeintä menestymiseen vaikuttavaa asiaa ovat: asiakaskokemuksen kehittäminen, valmentavan johtajuuden kehittäminen ja nykyisten työntekijöiden sitouttaminen. Freelancerien käyttäminen meidän apuna on ihan tuttua, meille on pitkään työskennellyt digitaalisen markkinoinnin ammattilainen New Yorkista ja hyvin toimii, iloitsee Palosaari.

Luminen lappilainen maisema vaaran päältä talvella, vasemmassa alakulmassa Freecreativen logo

Rovaniemellä puhutaan rekrytointiprosessin helpottamisesta ja vastuullisuudesta

Rovaniemellä valmistaudutaan kaikkien aikojen kauteen ja täysi tohina on jo marraskuun puolella käynnissä. Ensilumi  on juuri satanut ja turisteja näkyy kaupungilla paljon. Rovaniemen matkailun toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen on rohkea ja nopea johtaja, joka ei pelkää ottaa käyttöön uudenlaisia toimintamalleja.

– Tärkeintä on muokkautua kulloinkin vallitsevaan tilanteeseen ja johtaa joukkoja tehokkaasti ja pelkäämättä. Koko ajan on tulipaloja sammutettavana ja uusia asioita, ja niin kuuluukin olla, sehän kertoo vaan siitä, että markkinassa tapahtuu.

– Työntekijöiden löytäminen ja houkuttelu on tämän kauden pullonkaula. Odotamme kaikkien aikojen matkailusesonkia ja nyt jo töitä on enemmän kuin tekijöitä. Otimme ilolla vastaan Freecreativen ketterän mallin, jonka avulla saimme nopeasti puuttuvia palasia meidän tiimiin.

– Vastuullisuudesta puhuminen täytyy tuoda markkinoinnin ja viestinnän osaksi. Vastuullisuus usein jo kiinteä osa monen lappilaisen matkailutoimijan arkea, se pitää vain osata sanoittaa, sanoo Arctic SnowHotel & Glass Igloosin markkinointijohtaja Marja Mäenpää. 

– Lapissa yritykset periytyvät usein seuraavalle sukupolvelle, joten asiat on sitä kautta luonnostaan hoidettu vastuullisesti, niin ympäristön kuin henkilöstönkin näkökulmasta. Se on vain niin itsestäänselvyys, ettei sitä osata edes ajatella erillisenä vastuullisuuden tekona, vaikka sitä se tietenkin on. Jos ympäristöstä ei pidetä huolta, ei ole enää kauaa bisnestä sen ympärillä. Teot pitäisi osata sanoittaa auki myös markkinoinnin näkökulmasta, Mäenpää pohtii.

Työnteon joustavuus, omien arvojen kohtaaminen työpaikan arvojen kanssa sekä koko paletin hallittu johtaminen toistuvat Rovaniemen keskusteluissa. Elämme aikaa, joka jää monella tavalla historiaan ja kaikki tekemämme päätökset vaikuttavat tulevaisuuden näkymiin. Me Freecreativella haluamme luoda sellaisen palvelun, joka todella auttaa päivittäistä työtä ja sen johtamista. Ainoa oikea tapa on luoda hyvä keskusteluyhteys ja kehittää yhdessä.

Jokaisen johtajan on hyvä kaiken kiireen keskellä pysähtyä miettimään, mitkä ovat oman toiminnan menestymisen tärkeimmät osaset ja tämän jälkeen systemaattisesti viedä ne osaksi organisaation arkea. Hyvä tulee!

TOP 3 VINKIT

Lapin johtajien vinkit menestymiseen muuttuvassa maailmassa:

  1. muutosten hallittu ja rohkea johtaminen
  2. vastuullisuuden ja merkityksellisyyden rakentaminen ja sen sanoittaminen kansantajuisesti
  3. uusien työntekijöiden löytäminen ja työntekijäkokemuksen parantaminen